Seonieuws

Welke seo plugin kiezen voor WordPress

Afgaande op mijn vorige post zou het misschien het meest zinvol zijn s.e.o. voor WordPress te laten voor wat het is. Ook kan gesteld worden dat een standaard installatie van WordPress eigenlijk al geschikt is om s.e.o. zonder technische beperkingen goed toe te kunnen passen. Toch ben ik voor een nieuw project Jamedo Websites op onderzoek uit gegaan. De Klant is immers Koning...... nieuwe inzichten en technieken verspreiden zich langzaam. Nieuw? Elke zichzelf respecterende s.e.o.-expert heeft altijd gezegd; schrijf niet voor de zoekmachine, maar voor de bezoeker! Ondanks al dit zijn de termen s.e.o., ranking, backlinks, etc. flink ingeburgerd geraakt.... daarom dus.

Denk ik aan s.e.o. en wp, dan denk ik aan Yoast. Dat doet die Joost de Valk toch goed. De eerste plugin die ik testte was dus WordPress SEO by Yoast. De wp-site die ik test heeft naast enkelen honderden posts ook een aantal pagina's. WordPress wordt hier dus gebruikt als CMS. De meta-tags keywords en description leken mij triviaal voor s.e.o.; al kan men natuurlijk altijd stellen dat die toch niet meer gebruikt worden. Van een seo-plugin verwachtte ik dus ook dat deze metatags automatisch zouden worden aangemaakt, zoals Opensourcecms.eu dat bijvoorbeeld ook doet. De plugin vraagt een aantal instellingen. Op wpbeginner.com vond ik How to Install WordPress SEO Plugin by Yoast, handig. De description wordt automatisch aangemaakt op basis van het "excerpt". Keywords worden samengesteld op basis van een "Focus keyword" + tags. Het "Focus keyword" wordt normaal gesproken gebruikt als "geheugensteuntje", ook maakt de plugin inzichtelijk of dit voor jou belangrijkste keyword op de juiste plaatsen in je pagina voorkomt. Joost zelf is overigens duidelijk over deze Meta keywords: Meta Keywords: why I don't use them.

Eigenlijk wil ik die Meta Keywords toch...... grootste beperking lijkt dat zowel de pagina's als de post van mijn test-site niet getagd zijn. Handmatige invoer lijkt dan de enige optie.

Het "All in One SEO Pack" lijkt een goede tweede kandidaat. Ook veel over geschreven. Naast een gratis versie heeft deze plugin ook een betaalde versie. De instelpagina van de gratis versie bevat een hoop reclame. Buiten dat zie ik niet echt een voordeel met de eerder beschreven plugin van Yoast. Directe nadelen ook niet overigens. Nou ja de plugin van Yoast maakt veel inzichtelijker hoe je s.e.o. waarschijnlijk uitpakt voor google. Dit d.m.v. een preview van de zoekresultaten, met daarin bijvoorbeeld ook het genoemde "Focus keyword" gehighlight.

Binnen de ontwikkelde plugins blijken verschillende stromingen te zijn. De voorgaande twee beschreven plugins doen namelijk 'onder de motorkap' nog iets met nofollow en noindex tags. Deze tags worden ingezet om duplicate content te vermijden, ook wordt zo voorkomen dat niet relevante pagina's worden opgenomen in de zoekresultaten. De Stallion WordPress SEO Plugin vindt deze benadering fout (dramatisch) en dat is dus ook precies wat deze plugin anders doet.

De laatste plugin die ik bekeken heb is de "SEO Wordpress Plugin" gemaakt door Mervin Praison. De instellingen van deze plugin zijn beperkt, wat niet wil zeggen te beperkt. Title en ander meta-tags zijn per pagina nog steeds handmatig instelbaar. Daarnaast legt deze plugin een koppeling met Google Authorship and Google Analytics. Vooral dat eerste trok mijn aandacht. Google Authorship instellingen vragen om je naam en Google+ pagina. In eerste instantie dus niet geschikt voor websites met meerdere bloggers / schrijvers. Voor meer informatie over Google Autorship kun je bijvoorbeeld verder lezen op "Implementing Google Authorship Markup On Your Website". Meer over Autorship / Authorrank in een volgende post.

Wat is nu de conclusie? Zelf blijf ik bij mijn eerste ingeving en zal de "WordPress SEO by Yoast" inzetten. Mede ook omdat deze plugin bijvoorbeeld ook het broodkruimelpad (breadcrumbs) en XML Sitemaps afhandelt.

Door : Bass Jobsen Op : 14-04-2012, 23:40

Gepost in de categorie : SEO Tips

Tags : s.e.o., wordpress, wp, yoast 

Teksten die je kunt opdelen en delen

Is 2012 het jaar dat deze blog opgeheven kan worden? Gaan we weer teksten schrijven voor mensen? Google is daar duidelijk over; koop geen links, schrijf niet rond bepaalde zoektermen, etc.

Google zoekt de bron en accepteert geen 'duplicate content' meer (panda update). Linkbuilding? Het gaat google niet om de website-eigenaren. De gebruikers daar gaat het om; social media. Wat gedeeld wordt dat is belangrijk.

Twee belangrijke veranderingen dus; schrijf voor mensen en maak je content beschikbaar voor de verschillende social media. Kortom teksten die je kunt opdelen en delen. Midden 2009 schreef ik al Wie heeft er straks nog een website?.

RSS was een van de eerste vormen van nieuws delen in kleine stukjes. Nu is er twitter, facebook, pinterest, enz.

Waar hebben we het dan over? Crowdmarketing en de multi-channelbenadering. Kortom er kan hier nog voldoende geschreven worden, maar het zal absoluut minder gaan over seo zoals we dat gewend waren. Niet minder belangrijk, want wie de hierboven beschreven trends niet of niet voldoende implementeert zal klanten gaan verliezen.

Klanten dus; teksten voor klanten hoe ging dat ook alweer? De koopmotieven, Carl Jung ( 1875 - 1961) mooi beschreven door Miranda Apeldoorn (@ZinVol). Zie: "Wanneer leent een klant je zijn oor?". Welke rol speelt "status" in de crowdmarketing? En lees tot slot nog eens "Drie tips om je lezer in de ja-stand te krijgen" van Maria Neele (@marianeele).

Andere bronnen:

Door : Bass Op : 03-04-2012, 23:44

Gepost in de categorie : Crowdmarketing

Tags : koopmotieven, seo, webteksten, cms, crowdmarketing 

Hoe zoeken meer social wordt ...

Dat het pagerank-algoritme (google) steeds minder belangrijk wordt is inmiddels al duidelijk. Relevantere zoekresultaten zullen komen uit de social search. Simpel gezegd, zoekresultaten waarbij de website, die mensen uit jouw social netwerk belangrijk vinden bovenaan staan. Social networks zijn al lang niet meer weg te denken. Je social netwerk bouw je zelf. Zoekresultaten waarin de score uit je netwerk wordt meegenomen zullen dus relevanter voor jou zijn.

Tot op heden heeft Google de grootste zoekmachine en beheren Facebook en Twitter de social data. Eerdere pogingen tot samenwerking tussen deze partijen zijn vroegtijdig gestrand. In juli 2011 werd de samenwerking tussen Google en Twitter stopgezet. Facebook werkt wel samen met Microsoft. De data van Facebook wordt gebruikt in de zoekresultaten van Bing. Toch wilde ook Google mee gaan in de trend naar social search, maar miste dus de social data. Gezien samenwerking onmogelijk leek, kon google weinig anders dan zelf een social netwerk opzetten. Dat werd Google+.

Bij de laatste update van Google, komen in de zoekresultaten Google+ pages altijd bovenaan in de resultaten. Momenteel alleen nog zichtbaar bij een engelstalige zoekopdracht op google.com. Zoek je bijvoorbeeld op "Facebook" dan vind je bovenaan de Google+ pagina van Mark Zuckerberg (de oprichter van facebook). Dit profiel is verder 'leeg'. Google plaats de Google+ content dus altijd op de eerste plaats, ongeacht of dit een relevant resultaat is. Google gaat hiermee ook voorbij aan haar eigen zoekalgoritme.

Dit laatste wordt nadrukkelijk naar voren gebracht door een groep ontwikkelaars van Facebook, Twitter and MySpace. Zij ontwikkelde een opensource Bookmarklet (toepassing die je als bookmark in je browser kunt plaatsen). Die de nieuwste google zoekresultaten met Google+ bovenaan, weer terug zet in de 'oude' volgorde. Wanneer je met deze Bookmarklet zoekt in de nieuwste versie van google worden de Google+ vermeldingen in de zoekresultaten vervangen door andere social media profielen. Deze profielen worden opgehaald uit de eerste 100 resultaten van Google zelf. Dus stel je zoekt op je eigen naam en jouw twitterpagina scoort het hoogste dan plaatst Google toch je Google+ profiel bovenaan in de resultaten. Zoek je met deze Bookmarklet dan staat jouw twitterprofiel bovenaan.
De Bookmarklet bekijkt de volgende sociale netwerken: Flickr, Twitter, Facebook, LinkedIn, MySpace, Quora, Tumblr, Foursquare, Crunchbase, FriendFeed, Stack Overflow, Github en Google+. De "focus on the user" bookmarklet verandert dus niets aan profielen en cv's die elders op een website of niet genoemd netwerk staan.

De brondcode van de "focus on the user" bookmarklet is voor iedereen vrij te gebruiken. Mogelijk weet nog iemand er iets leuks mee te maken. Meer dan een 'plaagstootje' lijkt het allemaal niet. De bookmarklet werkt niet met Internet Explorer en maar gedeeltelijk met Google Chrome.

En waar de 'giganten' strijden om ..... gaat een derde er mee heen......? bedrijven als Klout en Sharethis werken ondertussen ook hard aan toepassingen die sociale invloed en relevantie in kaart brengen, al dan niet met succes.

Bronnen:

Door : Admin Op : 24-01-2012, 22:54

Gepost in de categorie : Zoekmachine nieuws

Tags : twitter, facebook, google, google+ social networks 

Google stopt met duurzame energie

Google zal niet langer investeren in haar project voor duurzame energie. Google had de ambities goedkopere duurzame energie te gaan produceren.

Inmiddels is Google tot de conclusie gekomen, dat andere bedrijven beter zijn in het produceren van duurzame energie. Google zal haar project dan ook weer stop zetten.

Google is sowieso bezig met een 'grote schoonmaak'. Andere projecten waar google niet mee verder gaat zijn o.a. Google Wave en Knot. Knot was een alternatief voor Wipipedia.

Door : Dirk Op : 23-11-2011, 09:31

Gepost in de categorie : Zoekmachine nieuws

Tags : google, duurzame energie, google wave, knot 

+1-knop wordt toegevoegd aan Google AdWords

Advertenties gaan de komende weken dus ook aanbevelingen krijgen. De +1-knop kan gebruikt worden om een bepaalde website, al dan niet in de zoekresultaten aan te bevelen aan anderen. Webmasters kunnen een dergelijke knop ook op hun website plaatsen. Wie het zich in dat opzicht gemakkelijk wil maken en ook andere social media toegankelijk wil maken via zijn website, kan gebruik maken van de service van Addthis. Addthis voegt niet alleen Google's +1-knop aan een site toe, maar bijvoorbeeld ook een Tweet-button of een Facebook "ik vind dit leuk" (like).

Nu dus ook zo'n knop bij de advertenties. Zoals Google het zelf stelt: "U kunt de +1-knop zien als een manier voor liefhebbers van uw bedrijf om uw producten en/of diensten bij al hun vrienden en contactpersonen aan te bevelen. Door gebruikers persoonlijkere, relevantere advertenties te laten zien, zult u meer verkeer van hogere kwaliteit krijgen. U kunt de +1-knop ook aan uw site toevoegen om gebruikers de mogelijkheid te geven uw site tijdens hun bezoek een +1 te geven."

Stel je adverteert via AdWords, veel mensen vinden je site leuk / nuttig en gaan dus jouw advertentie aanbevelen. Mogelijk levert dit je veel waardevolle kliks, voor die kliks moet je dan wel (veel) betalen. Vanuit seo-opzicht lijkt dit 'jammer'. De adverteerder had alles in huis, om via de reguliere zoekresultaten hetzelfde resultaat te halen, keyword, doelgroep waren bekend en mensen vinden het aanbod blijkbaar waardevol. SEO en SEA hoeven elkaar niet te bijten, maar...... hoe ver kan Google gaan? De gebruiker van Google zal uiteindelijk het beste antwoord op zijn zoekvraag willen. Maakt het die gebruiker uit of er voor dat antwoord betaald is? (Adwords). Zullen de kosten voor een klik gaan stijgen, met deze toevoeging. En belangrijk voor de adverteerder zal de ROI ook toenemen.

Door ook een +1-knop toe te voegen aan de advertenties, wordt het verschil tussen normaal zoekresultaten en advertenties opnieuw kleiner. Advertenties lijken voor de gebruiker zo een relevanter / juister antwoord op te geven op zijn oorspronkelijke zoekvraag. Relevantie van het antwoord (de advertentie) wordt echter niet bepaalt door de zoekvraag alleen, maar ook het bedrag dat voor de advertentie werd betaald. Optimalisatie op prijs (winst voor google) is uiteindelijk geen antwoord op de zoekvraag. Te veel tegenvallende resultaten, zal uiteindelijk leiden tot een slechtere gebruikerservaring.

Door : Bass Op : 29-06-2011, 01:12

Gepost in de categorie : Zoekmachine nieuws

Tags : +1-knop, google, adwords, SEA 

Social hot or not

Iedereen heeft het er over; link building, inmiddels een ware professie (Zie bijvoorbeeld Backlinks kopen en Lease Je Linkbouwer . ) heeft zijn langste tijd gehad. Het 'like'-building à la FaceBook komt er aan. Webmasters kunnen een al tijden een like-knop (vind ik leuk) op hun website plaatsen. Andere kunnen zien hoeveel mensen de website leuk vinden of althans bereid waren op het link je te klikken. Deze bezoekers moeten dan wel lid zijn van het social netwerk van Facebook.

Dat willen de zoekmachines natuurlijk ook, want als veel mensen een website leuk / mooi / nuttig vinden, dan hoort deze toch ook hoog in de zoekresultaten? Juist. Koppelen van jouw zoekresultaten aan jouw netwerk zou het nog nauwkeuriger maken.  Als je vrienden het leuk vinden......

Bij linkbuilding bepalen de webmasters / makers van een website nog wat nuttig relevant of waardevol is. Wederzijdse hyperlinks zijn goed voor de pagerank en dus de zoekmachineranking in het algemeen. Koppeling met social networks laat de gebruiker zelf bepalen of iets nuttig, dan wel leuk is. Wat is hot (or not).

En google wil het ook .... tot op heden stelt Facebook haar database nog niet open. Google doet het zelf. Google heeft per 31 maart een nieuw sociaal element aan de zoekmachine toegevoegd. Gebruikers kunnen websites +1-en, vergelijkbaar met het ‘liken' of aanraden van iets via Facebook. zie ook: Google onthult eigen 'Facebookknop'

Zo'n 'like' button staat trouwens zo op je site, zie: Like Button - Facebook Developers

Meer sociale interactie voeg je ook gemakkelijk toe aan je website met diensten als addthis.com. Mensen delen jouw url / link / pagina via hun social netwerk. Wordt jouw link gedeeld door iemand met een groot netwerk, dan kan dat veel kliks / bezoekers opleveren. Ook mensen uit het netwerl kunnen jouw link weer verder sturen de zgn. 'viral lift'.

Door : Bass Op : 05-04-2011, 22:43

Gepost in de categorie : SEO bevindingen

Tags :  

Google klaagt Frankrijk aan

Ruim twintig techreuzen waaronder Google en Facebook hebben een klacht ingediend bij de hoogste Franse rechtelijke instantie vanwege de eis dat deze bedrijven privégegevens van gebruikers minimaal een jaar moeten opslaan.
© ANP

Dat schrijft AFP dinsdag.

Door : Bass Op : 05-04-2011, 22:20

Gepost in de categorie : Zoekmachine nieuws

Tags :  

Onderzoek Urenregistratie

Onderzoek Urenregistratie onder SEO-specialisten, webdevelopers en grafici

Houd jij tijdens je dagelijkse werk je facturabele uren bij? Dan nodig ik je uit om mee te doen aan ons urenregistratie onderzoek. We hebben 15 korte vragen online gezet voor je.

Doel van het onderzoek is om te weten te komen hoe jij tijdens je dagelijkse werk om gaat met werkuren: hoe houd je ze bij en hoe doe je de facturatie. De ingevoerde gegevens worden vertrouwelijk en alleen voor het onderzoek gebruikt. Als je dat wilt krijg jij de uitslag als eerste te lezen in je inbox!

Heb je 2 minuten? Vul dan de enquete direct online in: www.3pix.nl/onderzoek-urenregistratie

Door : Bass Op : 05-04-2011, 22:04

Gepost in de categorie : SEO Tips

Tags :  

WolframAlpha gaat vragen beantwoorden

Deze week zal WolframAlpha waarschijnlijk open gaan voor het publiek. WolframAlpha werd ontwikkeld door Stephen Wolfram een wetenschapper en ondernemer uit het Amerikaanse Champaign.

WolframAlpha is een service, die vragen kan beantwoorden. De vragen worden door de zoekmachine vertaald en de antwoorden worden berekend via wiskundige algoritmen. Zo kan WolframAlpha gevraagd worden naar de afstand van de aarde tot de maan. WolframAlpha zal een antwoord geven dat wordt berekend op moment dat de vraag gesteld wordt. Zoekvragen als "BMI" (Body Mass Index) zullen de gemiddelde BMI van de (Amerikaanse) bevolking geven. Een dergelijke zoekvraag zou verdere verfijnd kunnen worden door bijvoorbeeld "vrouw 40 jaar" toe te voegen. Wat als antwoord dus de gemiddelde BMI van vrouwen van 40 jaar zal opleveren.

WolframAlpha indexeert dus geen websites om tot goede antwoorden te komen. Alle antwoorden die WolframAlpha geeft worden berekend op basis van de gegevens die Wolfram Research in de loop van de jaren heeft verzameld.

Stephen Wolfram verwacht dat zijn zoekmachine een grote impact kan hebben en bijvoorbeeld erg nuttig zou kunnen zijn voor wetenschappers. Een vergelijking met Google is onterecht en het doel Google te verslaan is dan ook niet van toepassing.

WolframAlpha zal alleen met Engelstalige vragen werken. Ook zullen de resultaten betrekking hebben op Amerikaanse data.

Door : Bas Jobsen Op : 11-05-2009, 12:00

Gepost in de categorie : Zoekmachine nieuws

Tags : WolframAlpha zoekvragen Google 

Setooz indexeert ook Nederlandstalige websites

Setooz.com is Indiase zoekmachine, die in 2008 is opgricht. Setooz.com richt zich specifiek op niet-Engelse en minder gebruikte talen. Volgens de website komt (zeer) binnenkort ook een Nederlandstalige versie beschikbaar. De afgelopen weken is de spider van Setooz.com i.i.g. begonnen met het indexeren van Nederlandstalige website. De bot is te herkennen aan "OOZBOT/0.20 ( -- ; http://www.setooz.com/oozbot.html ; agentname at setooz dot_com )".

De bot van Setooz.com respecteert de robot.txt instructies en leest tevens het sitemapprotocol.

http://nl.setooz.com/ is nog niet beschikbaar. Op de website is wel een mogelijkheid om een website aan te melden.

Nu de functie van Ilse vrijwel helemaal is overgenomen door Google , is er misschien wel weer ruimte voor een goede Nederlandstalige zoekmachine.

http://www.setooz.com/

zie ook:  Setooz.com de zoekmachine voor minder gebruikte talen

 

Door : Dirk Op : 16-04-2009, 18:24

Gepost in de categorie : Zoekmachine nieuws

Tags : Nederlandstalige zoekmachine Setooz.com sitemaps 

Deze pagina is onderdeel van W3masters