Zoekmachine nieuws | Google gaat de technologie van Doubleclick echt inzetten
Google gaat de technologie van Doubleclick echt inzetten
Bijna twee jaar geleden werd Doubleclick.com overgenomen door Google. Vanaf begin april dit jaar gaat Google de door Doubleclick ontwikkelde technologie inzetten voor het advertentie-programma adsense. Tot op heden zijn de adsense advertenties gekoppeld aan de inhoud van de website waarop ze staan.
Vanaf April zullen steeds meer adsense advertenties gekoppeld zijn aan de interesses van de bezoeken. Via cookies wordt vastgelegd welke websites een bezoeker bezoekt. Op basis van de website wordt een profiel van interesses vastgelegd. De bezoeker krijgt advertenties te zien die beter aansluiten bij zijn of haar interesses. Bezoekers kunnen in de toekomst zelf het interesseprofiel inzien en aanpassen.
Het vastleggen van gebruikersprofielen hangt natuurlijk sterk samen met de privacy van de internetters. Dit weekend heeft Google Nederlandse webmasters, die adsense op hun website geplaatst hebben een bericht gestuurd. Volgens het bericht gaat Google Adsense in april van dit jaar aan de slag met 'interesse gebaseerde advertenties'. Webmasters wordt gevraagd voor 8 april de vermelding over het privacybeleid van hun website aan te passen.
Webmasters wordt gevraagd op hun website vermelden dat zij gebruik maken van externe advertentiebedrijven. En dat deze advertentiebedrijven informatie over het bezoek aan de website mogelijk gebruiken om advertenties op ander websites te vertonen. Webmasters dienen zelf te zorgen dat de informatie voldoet aan de lokale wetgeving. In de berichtgeving wordt nadrukkelijk verwezen naar Network Advertising Initiative (NAI).
Adverteerders (via Adwords) krijgen twee nieuwe mogelijkheden naast het bestaande plaatsingstargeting. Bij plaatsingtargeting maakt de adverteeder een keuze op basis van de inhoud van een website of webpagina. De 'interesse gebaseerde advertenties' bieden de adverteerders de mogelijkheid advertenties aan te bieden aan mensen die een zelfde interessegebied gemeen hebben, bijvoorbeeld Iphone gebruikers. Daarnaast kan een adverteerder zich richten op het surfgedrag van de bezoeker, bijvoorbeeld 'bezoekers die website x bezochten' of 'bezoekers die website y nog nooit bezochten'. Hierbij gaat het waarschijnlijk in eerste instantie om de website van de adverteerder zelf.
zie ook: Adsense gaat interesses aan de advertenties koppelen
Door : Bas Op : 14-03-2009, 22:47
Gepost in de categorie : Zoekmachine nieuws
Tags : google,adsense,adverteerder,doubleclick,nai,cookie